Ydelser
Mine ydelser er oftest foredrag, workshops, læringsforløb, sparring og rådgivning, analyseopgaver og forskellige former for tekst, lyd eller video.
Overordnet set har de til formål at fremme bæredygtig og regenerativ trivsel, eller delelementer heraf.
Som led heri hjælper jeg mine kunder og samarbejdspartnere med at:
1) Designe omgivelser (materielle, sociale og politiske) som skal fremme bæredygtig og regenerativ trivsel.
2) Skabe personlig læring og udvikling som gør dem selv eller andre i stand til at fremme bæredygtig og regenerativ trivsel.
3) Kommunikere på måder, som skaber positiv motivation, engagement og frivillige adfærdsændringer.
Nedenfor kan du læse eksempler på, hvilke spørgsmål et foredrag eller forløb kan tage udgangspunkt i.
Disse eksempler er dog blot et meget snævert udsnit af eksempler, så jeg vil anbefale, at du ringer eller skriver for en uforpligtende sparring på muligheder.
Design af omgivelser – fx byer og boligområder
I de kommende år skal byer og boligområder kunne tilbyde deres borgere at leve gode liv med høj livskvalitet indenfor en bæredygtig eller regenerativ ramme.
Et foredrag eller forløb som tager udgangspunkt i denne udfordring kan fx tage afsæt i spørgsmål såsom:
– Hvad er bæredygtig og regenerativ trivsel, og hvorfor kan det være et godt ideal for by- og boligudvikling?
– Hvordan måler og dokumenterer man bæredygtig og regenerativ trivsel?
– Hvilke omgivelser, adfærd og psykologiske processer henholdsvis hæmmer og fremmer bæredygtig og regenerativ trivsel?
– Hvordan får vi disse faktorer designet ind i vores byer og boligområder?
– Hvordan designes et områdes handlemuligheder, så handlemulighederne bringer motivation, engagement og adfærdsforandringer i forhold til den samlede vision?
– Hvad skal borgere og beboere vide og kunne for at spille positivt ind i områdets vision for bæredygtig og regenerativ trivsel?
– Hvordan kommunikerer man på måder, som bringer motivation, engagement og adfærdsforandringer ind i byens eller områdets vision om at skabe bæredygtig og regenerativ trivsel?
Ved at designe med afsæt i viden om fx trivsel, livskvalitet, motivation, engagement, adfærd og meget mere, er det muligt at designe omgivelser, som fremmer bæredygtig og regenerativ trivsel.
Personlig læring og udvikling – borgere, beboere, medarbejdere, elever
I de kommende år skal mennesker lære, hvordan vi lever gode liv med høj livskvalitet, som samtidigt er bæredygtige eller regenerative.
Dette kræver, at vi skal vide og kunne en masse nye ting. Og også have nye forståelser for og personlige ønsker til, hvad er godt liv.
Foredrag og forløb omkring personlig læring og udvikling kan tage udgangspunkt i spørgsmål såsom:
– Hvad er bæredygtig og regenerativ trivsel, og hvorfor kan det være et godt ideal for personlig udvikling og dannelse?
– Hvilke omgivelser, adfærd og psykologiske processer henholdsvis fremmer og hæmmer bæredygtig og regenerativ trivsel?
– Hvordan får jeg omsat dette til handling i mit eget liv?
– Herunder hvordan jeg indarbejder bæredygtig og regenerativ trivsel i centrale livsdomæner som relationer, arbejde, uddannelse, sundhed, personlig udvikling, spiritualitet og økonomi?
– Hvordan kan jeg hjælpe andre til bæredygtig og regenerativ trivsel?
– Hvilke indre beslutningsprocesser gennemgår jeg, før jeg bevidst eller ubevidst beslutter mig for at agere bæredygtigt eller ubæredygtigt?
Der findes en række muligheder for at fremme trivsel og livskvalitet på måder, som er mere bæredygtige eller regenerative. I mange tilfælde kan de kombineres med at få en bedre økonomi, at få mere tid, flere leveår eller at få mere energi.
Disse muligheder er værd at kende til, når vi beslutter os for, hvordan vi vil leve vores liv. Og hvilken indflydelse vores livsvalg skal have på os selv, andre mennesker og planeten.
Kommunikation
Hurtigst muligt skal kommunikatører inden for den grønne omstilling blive bedre til at kommunikere på måder, som skaber motivation, engagement og adfærdsændringer. Herunder også at kommunikere på måder som supplerer negative tanker og følelser med mere positive og adfærdsforandrende tanker og følelser.
Foredrag og forløb omkring kommunikation kan tage afsæt i spørgsmål såsom:
– Hvordan bygger jeg min kommunikation op omkring forskningsbaseret viden om motivation, engagement og adfærdsforandringer?
– Hvordan kan jeg bruge bæredygtig og regenerativ trivsel som en motiverende ramme for kommunikation?
– Hvilke specifikke negative tanker og følelser knytter sig til den bæredygtige omstilling?
– Hvilke specifikke positive tanker og følelser knytter sig til den bæredygtig omstilling?
– Hvordan påvirker disse tanker og følelser den enkeltes trivsel og motivation samt villighed til adfærdsændringer?
– Hvordan vender man negative tanker og følelser til de positive tanker og følelser, som skaber motivation, trivsel og adfærdsforandringer?
Da stort set alle aktører inden for den bæredygtige omstilling har behov for at kommunikere på måder som motiverer, engagerer og adfærdsændrer i en positiv ramme, er målgruppen for ovenstående bred.
Jeg arbejder særligt meget med 1) bæredygtige og regenerative ledere 2) lærere og undervisere som skal undervise i bæredygtighed samt 3) kultur- og eventaktører, som vil bruge oplevelser, events, kultur og kunst som metode til at skabe bæredygtige forandringer i tanker, følelser og adfærd.